De beste Overijsselse bierbrouwerij: Grolsch

Gepubliceerd op 20 februari 2023 om 12:11

Grolsch is een bekend Nederlands biermerk dat al sinds 1615 bestaat. Het merk heeft in de afgelopen eeuwen een interessante geschiedenis doorgemaakt, van een lokale brouwerij tot een bekend internationaal merk.

De oorsprong van Grolsch gaat terug tot het jaar 1615, toen Willem Neerfeldt begon met het brouwen van bier in de stad Groenlo. Het bier dat hij brouwde, werd al snel populair onder de lokale bevolking en de brouwerij groeide snel. In 1677 namen de broers Jan en Hendrik Paulus Grolsch over en onder hun leiding groeide de brouwerij verder uit tot een belangrijke speler in de Nederlandse bierindustrie.

In de 19e eeuw werd de brouwerij overgenomen door de familie De Groen en werd de naam van het bedrijf gewijzigd in "De Klok". Het bedrijf bleef groeien en in 1895 werd er een nieuwe brouwerij geopend in Enschede. In de jaren 30 van de 20e eeuw werd het merk Grolsch officieel geregistreerd en werd het bier steeds populairder in Nederland.

In de jaren 60 en 70 maakte Grolsch een periode van sterke groei door. Het bedrijf introduceerde verschillende nieuwe bieren, waaronder het bekende Grolsch Premium Pilsner, en begon met exporteren naar andere landen. In de jaren 80 werd er een nieuwe brouwerij geopend in Boekelo, waarmee de capaciteit van de productie nog verder werd vergroot.

In de jaren 90 werd Grolsch overgenomen door SABMiller, een grote speler in de internationale bierindustrie. Onder de leiding van SABMiller bleef het merk groeien en werden er nieuwe producten geïntroduceerd, zoals Grolsch Radler en Grolsch Weizen. In 2016 werd Grolsch overgenomen door Asahi Group Holdings, een Japanse brouwerij.

Vandaag de dag is Grolsch een bekend internationaal biermerk dat nog steeds gebrouwen wordt in Enschede. Het bedrijf heeft een sterke positie in de Nederlandse biermarkt en exporteert haar producten naar meer dan 70 landen wereldwijd. Grolsch staat bekend om haar karakteristieke beugelfles en haar unieke smaak. Het merk is nog steeds in ontwikkeling en blijft innoveren om aan de wensen van de consument te voldoen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.